torsdag 15 juli 2010

Vilken strategi ska man använda?

Jag gillar att ha en strategi att följa när jag gör affärer.
Något som hjälper mig att fatta bra beslut och kunna hålla huvudet kallt både när det går bra och när det går dåligt.

Planen just nu är att köpa stora stabila bolag främst investmentbolag samt försöka hitta bolag som gör att jag får en någorlunda jämn spridning av utdelningar under året.
Och sedan behålla dessa aktier under en väldigt lång tid och köpa på mig mer när kurserna rasar.

Just nu fungerar denna strategi väldigt bra då mina inbetalningar varje månad ger mig möjlighet att kunna köpa mer aktier om det skulle rasa. Vilket utgör ett utmärkt skydd mot kursfall.
Men vad händer sedan?
Om en inte allt för lång framtid så kommer den summa som jag kan avvara varje månad att vara en försvinnande liten del av min portfölj.
Att återinvestera utdelningar kommer hjälpa lite men inte tillräckligt.
Jag gillar inte tanken på att se kursen rasa utan att ha likvida medel att kunna köpa mer för.
Då återstår ett par alternativ sälja av en del innehav och investera pengarna i räntefonder sedan invänta en nedgång, eller placera en del pengar i Xact Bear.
I det fallet lutar det nog åt xact bear dels för att jag räknar med att mina innehav faller mindre än börsen som helhet samt för att slippa för mycket courtage avgifter.

Men om man har fel? säg att kurserna fortsätter upp under flera år till
När stänger man sin bear position? eller ska man utöka den?
Helt plötsligt har jag ingen klar strategi utan sitter och gissar hur marknaden ska gå, vilket jag inte gillar.

Kanske kan man köpa Bear för 10% av portföljen vid varje 20% uppgång och sedan sälja av efterhand som kurserna rasar?
Vet inte riktigt hur jag ska göra men det känns inget bra att inte ha en grund strategi att följa för att kunna hantera portföljen på ett bra sätt i alla väder.

Vad använder ni andra för investerings strategier?

2 kommentarer:

  1. Inte så mycket av en strategi egentligen men jag tänkte sluta köpa aktier när jag inte hittar köpvärda aktier längre, jag tänker fortsätta spara lika mycket som tidigare och den dagen aktierna börjar bli köpvärda igen så har jag förhoppningsvis en lite större summa att handla för =)

    SvaraRadera
  2. Låter som en väldigt bra idé
    Min egen köp knapp verkar av någon anledning lysa starkare och starkare ju mer pengar som finns på kontot. :-)
    Gäller att ha is i magen och vänta in rätt kurser

    SvaraRadera