tisdag 20 juli 2010

Logik och aktier ingen bra kombination

Ett nackdel jag har som aktie investerare är att jag försöker värdera aktier logiskt Bolag som släpper bra rapporter ska värderas högre och bolag som släpper dåliga rapporter ska värderas lägre. enkelt kan tyckas
Problemet med detta synsätt är att marknaden sällan är speciellt logisk och detta ställer då till problem för mig.

Ta Clas Ohlson som exempel.
Jag bankade mig själv i skallen över att jag inte köpte aktien för 90kr
(tanken fanns) när jag sedan såg aktien stiga mot 150kr.
Satte ny "köp" kurs till 125kr lite dåliga siffror senare så var aktien nere i 125kr
Men eftersom bolaget släppt dåliga siffror så var aktien inte längre värd 125kr i mina ögon
Så jag väntade lite till och kursen gick ner till ca 112kr.
Sedan släpper bolaget en riktigt dålig rapport för fjärde kvartalet och aktien rasar till 103kr.
En köp rekommendation och lite inköp av en styrelsemedlem (tror jag) får kursen att studsa upp och pendla mellan 105-110kr än så länge är allt enligt plan.
(varför jag inte köpte då funderar jag fortfarande över)

Sedan händer absolut ingenting av intresse i bolaget och helt plötsligt en dag står aktien i 118kr för att vid stängning idag ligga på 113kr.

Nu till problemet själv tycker jag att aktien troligen är ett bra långsiktigt köp runt 113kr.
Men min logik hindrar mig från att köpa ett bolag som stod i 112kr före rapporten Sedan efter att bolaget släppt sin riktigt dåliga rapport och ingenting annat av intresse har hänt, vill marknaden att jag ska betala 113-118kr för samma aktie.

Tror att detta tankesätt kommer ställa till problem för mig då marknaden oftast är allt annat än logisk och troligen kommer jag missa många bra köptillfällen genom att resonera så här.
Men faktum kvarstår att jag har väldigt svårt att köpa aktier som stiger på dåliga rapporter och envisas nu med att hålla kvar min "köp" kurs på 100-105kr tills bolaget släpper någon ny information som är värd att ta hänsyn till.

Om några år kommer jag säkert sitta och banka mig i skallen på nytt och samtidigt skriva ett nytt blogginlägg om hur idiotiskt ovanstående tankesätt är :-) då jag i grunden tycker att 113kr är en bra kurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar