söndag 11 juli 2010

Belåning Bra eller dåligt?

På nätet verkar det som att folk generellt sett är emot belåning.
Förstår mig inte riktigt på detta motstånd.
Vad är det som är dåligt med att kunna göra affärer när kursen verkar som mest atraktiv?

Om jag köper aktier för 50.000kr idag säger ingen något.
Om jag sparar 5000kr i månaden i 10 månader och sedan köper aktier är det också helt ok. Men om jag köper aktier för 50.000kr och sedan betalar av den summan under 10 månader så gör jag plötsligt något som anses som mer riskabelt.

Hur kan det vara mer riskabelt att köpa när priset verkar rätt, mot att spara ihop pengarna och hoppas att köpläget är lika bra om 10 månader?

Nu ska man kanske inte belåna allt man har för att köpa något biotech bolag.
Men att Belåna 20-30% för att köpa H&M när kursen verkar fördelaktig ser jag inte som något fel.
Dom flesta företag arbetar med lån för att kunna göra så bra affärer som möjligt borde inte privatpersoner göra likadant ?

Vad tycker ni andra om belåning, är det något ni använder er utav ?

1 kommentar:

  1. Belåning är inte fel med det resonemanget du för ovan, problemet är att:

    1) Avkastningskravet ökar eftersom du måste betala ränta på beloppet du lånar

    2) Om du hamnar i ekonomisk knipa och kan tvingas sälja av aktier till ett över- eller underpris.

    Är man bara medveten om "worst case scenario" och har en handlingsplan för detta så är i mina ögon belåning helt ok. Jag belånar mina aktier för att kunna handla till fördelaktiga prser precis som du beskriver ovan.

    //Calimero

    SvaraRadera