onsdag 7 juli 2010

Det kliar i fingrarna

När man som jag följer börsen varje dag är det ibland svårt att bara sitta vid sidan och titta på.
Det kliar i fingrarna.
Man vill vara med och leka, kanske köpa några X2 X3 Bull/Bear över dagen.
Eller kanske sälja av lite aktier i hopp om att kunna köpa tilbaka dom lite billigare nästa vecka.
Alltid kul att kunna känna sig smart över att ha gjort en bra affär.

Men nu är detta något jag lovat mig själv att INTE pyssla med.
Dom få gånger jag försökt mig på Bull/Bear handel har inte gått något vidare
Det gäller att ha tålamod och vänta in rätt pris och göra så lite affärer som möjligt.
Möjligen när Industrivärden står i 150-170kr samtidigt som räntan är 6% kan det kanske vara läge att sälja av lite aktier.

Känns som jag behöver påminna mig själv ibland om skillnaden mellan att Investera och att "spela" på börsen innan jag gör något dumt

Några citat från Mr Buffet

"The Stock Market is designed to transfer money from the Active to the Patient"

"Stop trying to predict the direction of the stock market, the economy, interest rates, or elections"

"We don’t get paid for activity, just for being right. As to how long we will wait, we’ll wait indefinitely"

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, ibland är det största jobbet inte att hitta fler investeringar utan att hålla sig själv från att göra fler... Har samma dilemma själv. :)

    SvaraRadera
  2. Jo lite märkligt att det svåraste kan vara att inte göra någonting

    SvaraRadera