onsdag 23 juni 2010

Fånga en fallande kniv

Läser ibland råd som att "man ska inte försöka fånga en fallande kniv" om aktier som faller i värde.
Dessa råd har alltid verkat lite märkliga för mig då jag tycker att det är precis vad man ska försöka göra.
Du tycker att en aktie är värd 100kr och gör ett köp på den nivån, någon dag/månad senare är någon villig att sälja aktien till dig för 80-90kr varför skulle man då inte köpa mer? (så länge inget allvarligt har hänt i bolaget)
Att köpa ett bra bolag så billigt som möjligt kan inte vara en dålig strategi.

Mitt köp av Kappahl igår gick inte så jätte bra, idag har aktien rasat ca 8%.
Passade på att sälja Questerre och köpte på mig lite mer Kappahl för 54kr.
Questerre tor jag på långsiktigt ,men känner att jag kan för lite om gas marknaden
Dessutom vill jag att min portfölj ska bestå av någorlunda stabila bolag med bra direktavkastning och då passar inte Questerre in.

Kappahl tror jag lider av samma problem som Clas Ohlson, den långa vintern har gjort att "vår" produkterna inte sålt som dom borde. Helt naturligt men tydligen något aktie marknaden inte alls räknat med.
Ibland kan jag känna att hysterin som blir när kvartals rapporter kommer in lägre/högre än väntat är väldigt överdriven.
3 månader säger absolut ingenting om ett företags långsiktiga potential.

I morgon blir det att bevaka H&M och se om man kan fånga en till fallande kniv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar