fredag 18 juni 2010

Ekonomiskt oberoende?

Hur blir man ekonomisk oberoende?
Dom flesta verkar anse att mer pengar är den lättaste vägen till att bli ekonomisk oberoende. Bara jag får bättre lön, vinner på lotto eller gör smartare aktieaffärer så blir allting mycket lättare.
Även om mer pengar sanerligen hjälper så skulle jag vilja påså att detta bara är halva sanningen.
Det överlägset snabbaste sättet att bli ekonomiskt oberoende enligt mig är att sänka sina omkostnader. Det säger sig självt att om man har fasta kostnader på 7000kr varje månad så blir man ekonomisk oberoende dubbelt så fort jämfört med om man skulle ha fasta omkostnader på 14 000kr.

Många av mina vänner klagar på att dom har dåligt med pengar trots att dom har ett välbetalt jobb.
"jag lyckas aldrig lägga undan några pengar" är en vanlig kommentar.
Kanske inte så konstigt om man anser att en villa för två miljoner, en bil för ett par hundra tusen samt en utlands semester varje år är en del av livets oundvikliga kostnader.
Bara räntekostnaderna för en sådan livsstill skulle täcka än stor del av mina egna fasta kostnader.
Att låna pengar för att upprätthålla en viss levnads standard är snarare regel än undantag för många människor idag.

Själv har jag inte satt en speciell summa som mål för att bli ekonomisk oberoende utan ett antal krav som måste vara uppfyllda.

1. Kunna försörja sig på den inkomst man får från sitt arbete utan problem
(många personer kommer inte änns hit)

2. Bli oberoende av politisk utveckling för sin framtida försörjning
(sänkta löner, höjda räntor, höjd pensions ålder m.m)

3. Kunna klara sina omkostnader utan problem även om det värsta skulle inträffa
(arbetslöshet, Sjukdom,)

4. Kunna köpa sig mera tid
( en vecka/månad längre semester, gå ner till 50% arbetstid )

5. Kunna leva helt på sina besparingar utanför Sverige
( levnadskostnader i Thailand är billigare än Sverige)

6. Kunna leva helt på sina besparingar inom Sverige
( ju lägre levnads standard ju fortare kommer du hit)

7 Frihetan att leva hur du vill utan att behöva tänka på pengar

Själv ligger jag någonstans mellan punkt 3 och 4 då mina omkostnader är densamma idag som när jag var arbetslös.

Vart ligger ni?

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag tycker du har en stabil aktieportfölj med bra Svenska Bolag, även jag har tänkt att gå över lite mer till Investmentbolag av samma orsaker som du beskrev i ditt föregående inlägg.

    Jag själv är nog än så länge bara på Punkt ett, kanske två =)

    Riktigt kul med en ny Aktieblogg, lycka till nu och hoppas du når ditt mål!

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera