tisdag 29 juni 2010

Etik, moral och Aktier

Läste på rik och god att bloggaren vägrar köpa H&M för att

"själva affärsidén är osympatisk: att hetsa till överkonsumtion av slit-och-släng-kläder som produceras av kvinnor med ett snittlön på 1,70 i timmen."

Vill börja med att säga att jag tycker det är bra med en sida som behandlar etik och moral vid aktie köp då många människor tycker dessa frågor är viktiga och det inte finns så mycket skrivet om detta ute på nätet.

Men det fick mig att fundera på min egen hållning när det gäller etik och moral vid köp av aktier.
Det ska nog väldigt mycket till för att hindra mig från att köpa aktier pga några etiska eller moraliska aspekter. När det gäller investeringar är det högsta möjliga avkastning till minsta möjliga risk som gäller för mig.
Hur bolagen tjänar sina pengar är egentligen oväsentligt för min del
Skulle "Bordell ligan AB" (om det vore lagligt) erbjuda samma risk men högre potentiell avkastning jämfört med H&M skulla jag satsa alla mina pengar i
"Bordell ligan AB" utan att tveka.

Man kan ha åsikter om hur mycket folk tjänar i vissa länder eller hur företagen utnytjar naturen för egen vinning och mycket annat. Men det är snarare regeringen i dessa länder som ska klandras då de är dom som sätter spelreglerna inte företagen.

Hur tänker ni andra lägger till några etiska eller moraliska aspekter när ni köper aktier?

Nu till något annat
Försäljningen av Questerre verkar varit en tillfällig lyckoträff för min del.
Sålde på 23kr och aktien har rasat 25% sedan dess. Kappahl har också rasat men inte lika kraftigt ibland får man vara glad över att förlora mindre pengar än man skulle gjort annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar