måndag 1 november 2010

Portfölj uppdatering

1/11-2010

Värdepapper 151 349 kr
Kredit              12 631 kr
Eget kapital    138 718 kr











 Månads summering

Eget insatt kapital 6000kr

Försäljningar denna månad
Industrivärden
Latour
Investor
Kinnevik
Sålde av ca 70% av Clas Ohlson på 125kr

Inköp denna månad

H&M (235kr)
Tele 2 (141kr)
Millencom (635kr)
Orc software (113 kr)

Minskat krediten en hel del i portföljen vilket känns bra.
Äntligen har H&M kommit in i portföljen :-)

Det blir inte så mycket blogg inlägg nu för tiden
Inte så mycket fokuserande på aktier heller då jag har hittat andra saker som tar upp min tid.
Men jag tror det är en bra sak portföljen mår nog bäst av att jag inte sitter och vaktar den konstant.
utan bara tittar till den lite då och då
Känns skönt att ha lite distans och inte sitta och följa minsta macro nyhet som jag gjorde under ett tag.


Lycka till allihopa

4 kommentarer:

  1. Det ser ut som en stabil och bra portfölj du har. Precis som du skriver så är det ibland skönt att inte bry sig om börsen och låta portföljen sköta sig själv. Har man bolag med utdelningar så byggs även ens likvida medel på vid passivitet vilket är positivt!

    Grymm ökning du har haft på Ratos =)

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  2. Sebbe, gör du inte lite väl många köp och försäljningar sett till stoleken på portföljen?

    Denna månad har du gjort 8st. Om vi räknar med att varje transaktion konstar 39kr som på Avanza BAS så innebär detta 312kr i månaden i courtage. På helåret blir detta 3744kr.

    I relation till din portföljstorlek på 138kkr så lägger du alltså nästan 3%(!!) på portföljvärdet i courtage. Låt säga att börsen med tiden ger 7% i avkastning då slänger du alltså i väg hälften av din ökning till Avanza.

    SvaraRadera
  3. JO du har helt rätt det har blivit alldeles för mycket köp och sälj vilket jag inte är direkt nöjd med.
    Meningen är att låta aktierna vara och bara fylla på vid lämpliga tillfällen.
    Jag får skylla på att jag är nybörjare och att det tar tid innan man vet vilken strategi man ska följa och vilken typ av portfölj man vill ha därav alla dessa köp/sälj affärer nu i början.

    Hoppningsvis blir det mindre sådant framöver

    Tack Johan
    Ratos avkastning är lite missvisande då det är ett bolag där jag inte satt in mer pengar.
    Skulle jag sätta in 10.000 kr till idag så så skulle avkastningen inte se lika fin ut :-)
    Men visst är jag nöjd :-P

    SvaraRadera
  4. Någon uppdatering av bloggen på gång snart kanske? :)

    SvaraRadera