lördag 16 oktober 2010

En tillbakablick

Gjorde nyligen en tillbakablick på dom affärer som jag genomfört det senaste året för att försöka hitta fel och misstag och se om det är något man kan förbättra inför framtiden.

För det första har jag sålt och köpt alldeles för ofta och det är jag inte riktigt nöjd med
Men jag antar att det blir så undertiden man försöker hitta en strategi man är helt nöjd med.

I stort sett alla köp jag har gjort har varit bra och alla försäljningar som gjorts har varit dåliga, nu är kanske denna situation svår att undvika när man har en generellt sett uppåtgående marknad.

En del affärer sticker ut som mindre intelligenta.
Köpte Kappahl vid 60kr fortsatte sedan att snitta ner mig kraftigt hela vägen till 47kr fullt övertygad om att kursen förr eller senare skulle nå tillbaks upp över 60kr. När kursen sedan nådde 53kr sålde jag av allt för att ta hem en vinst, bara för att se kursen rusa ytterligare 15% dagarna/veckorna som följde.

Köpte Clas Ohlson vid 110kr inför en rapport  med tanken att dubbla innehavet om rapporten skulle vara mindre bra. Kursen rasade ner till 103kr men jag fegade ur och köpte inget utan sålde istället aktierna vid 110kr igen bara för att köpa tillbaks dom  för 112kr några veckor senare.
Snacka om besluts ångest :-)

Dubblade mitt innehav i Öresund vid 98kr och dubblade igen vid 89kr  sålde sedan ca 50% av aktierna för 98kr och nu står kursen i 113kr, fortfarande den akite som get mig mest i vinst men ändå lite surt.

Alltid lätt att vara efterklok och jag vet precis hur jag tänkte när ovanstående affärer genomfördes men det hade med facit i hand varit bättre att följa sin ursprungliga plan istället för att försöka "överlista" marknaden i efterhand.
Dom bästa affärer har alltså gjorts när marknaden i mitt tycke har överreagerat på information som kommit och jag tror det är där jag ska koncentrera mina köp i framtiden "Be greedy when others are fearfull"

Andra lärdommar är att inte fokusera så mycket på vad jag kunde ha köpt aktierna för om jag handlat för några månader sedan utan mer fokusera på om dagens kurs är köpvärd även om aktierna var 10-20% billigare för några månader sedan.
Funderar på att inhandla "hitta kursvinnare" som hjälp i att hitta bra inköps priser någon som har erfarenhet av detta program?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar