onsdag 6 oktober 2010

Att följa sin egen strategi

Även om man har sin egen strategi klar för sig så krävs det ibland mycket vilja för att kunna följa den.
Såg att Questerre rasade under 10kr i veckan senast jag sålde den aktien stog den i 23kr
( en bra affär visade det sig så här i efterhand.) Men det krävdes mycket vilja att låta bli att köpa när den dök under 10kr.
Men jag anser att när man väl har hittat en strategi som man trivs med ska man försöka följa denna så lång det är möjligt.

Har beslutat mig för att sluta spekulera i USD/SEK har inte gjort någon förlust att tala om på positionen utan det är mera en psykologisk grej.
Har märkt att det svider mer för mig om jag förlorar pengar på USD när börsen går upp, jämfört med känslan av att tjäna pengar på USD när börsen går ner.
Av samma anledning har jag bestämt mig för att inte spekulera i XACT BEAR när jag tror på en nedgång utan istället sälja av en del av aktierna.
Trodde jag kunde se USD/SEK positionen som likvida medel men rent psykologisk så fungerar det inte så bra för mig.
Konstigt nog reagerar jag inte likadant när det gäller mina aktier i USD .utan känns det bra när kursen går upp även om värdet totalt i SEK minskar.

Lite kul att man lär sig nya saker om sig själv hela tiden hoppningsvis gör det att man blir en bättre investerare

För övrigt önskar jag att h&M kunde sjunka till 200-215kr så man kan få köpa lite :-) 
Funderade på att köpa tidigare när kursen stod i 215kr men avstod.
Tog mig en ny funderare vid 230kr men avstod.
Att då köpa vid 240kr känns inget vidare.
Kommer troligen banka mig själv i huvudet om några månader när kursen står i 300kr och önska att den skulle gå ner till 240kr :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar