söndag 22 augusti 2010

Vad svårt det blev

Som jag skrivit tidigare går min Analys metod ut på att samla in så mycket information som möjligt från olika källor för att sedan göra en utvärdering av bolaget.

Detta fungerar alldeles utmärkt när det kommer till större välbevakade bolag.
Men som jag märkt under veckan fungerar det inte så bra på bolag som det inte skrivs så mycket om (självklart)
Då får man snällt hålla tillgodo med den informationen som finns på bolagens hemsidor så som årsbokslut och kvartalsrapporter
Då mina kunskaper i att läsa kvartalsrapporter på ett bra sätt är begränsade så blev det helt plötsligt väldigt svårt att avgöra vad som har hänt i bolaget och varför kursen står på en viss nivå.
Lite hjälp har man haft av nyheter som publicerats under året men lång ifrån i samma utsträckning som för andra bolag.
Blir nog helt enkelt tvungen att försöka lära mig lite mer om årsredovisningar :-P

Två bolag jag tittat närmare på efter att ha läst Sololjas blogg  är
Aker ASA (NO) samt ESPRIT
Aker ASA har tagit mycket stryk under året och verkar handlas till en nästan löjligt stor rabatt kursen ligger på 113kr och substansvärdet är ca 255kr
(om jag förstår saken rätt) samt så har dom som policy att dela ut 2-4% av substansvärdet vilket ger en direkt avkastning på mellan 5-9% till dagens kurs.
Det känns som jag missar något som alla andra ser varför annars denna enorma rabatt?

ESPRIT verkar också vara ett intressant  bolag med bra direktavkastning som i mångt och mycket liknar H&M fast med en betydligt lägre värdering (med rätta)
Bolaget är baserat i Hongkong men har sin största marknad i Tyskland och planerar framöver att satsa stort i Kina. Bolaget har tidigare växt kraftigt men i år tagit en del stryk av vad jag tolkar som sämre tillväxt än vad analytikerna räknade med.

Om någon har lite mer information/tankar om dessa bolag så hör gärna av er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar