måndag 25 juni 2012

Tillbaka igen

10 December oj det var länge sedan jag skrev senast

Jag följer fortfarande börsen dagligen men har legat i stort sett likvid dom senaste sex månaderna
Tiden har jag spenderat med att fundera, läsa böcker, fundera lite till, läsa ännu fler böcker.

Målet har varit att försöka hitta en investerings plan som jag kan följa och nu tor jag mig ha hittat en plan som skulle kunna fungera för mig

planen är väldigt enkel

Köp/ försäljningar får bara göras första bankdagen varje månad. Detta för att försöka filtrera bort så mycket brus som möjligt

Kommer använda 12 månaders glidande medelvärde  Har kursen stigit över 12 mån glm  är det tillåtet med köp, Har kursen sjunkit under säljer jag.

Negativa positioner får tas men endast i OMX 30 ( då gäller det omvända)

Investeringar får göras i både aktier, fonder och index.
Dock inga förhoppnings bolag som  står o faller med en viss produkt

Nu vet jag vad ni tänker
Sebbemax krävdes det verkligen sex månader och ett tio tal böcker för att komma fram till något så enkelt som användandet av ett glidande medelvärde? .
Folk har använt liknande strategier hur länge som helst Ma50/Ma200 tillexempel.

För  mig har det dock handlat om att försöka ta åt mig så mycket information som möjligt innan jag fattar ett beslut
Svårt att kunna avgöra vad som är bra eller dåligt om man inte vet vad alternativen är. .

Denna enkla strategi kommer ta bort ett stort antal problem som jag identifierat hos mig själv under åren.

Jag kommer få tydliga regler när jag ska köpa/sälja

Att köpa och sälja på toppen/botten kommer vara näst intill omöjigt. har förlorat mycket pengar genom att försöka jaga dom sista procenten upp eller ner tidigare

Aktier som stigit 20-30% från botten noteringen kommer inte verka dyra och få mig att avstå från köp
Dom måste ju oftast stiga en hel del innan det är tillåtet för mig att köpa.

Att få göra affärer max 12 dagar på ett år kommer hindra mig från att köpa/ sälja för ofta

Som sagt en väldigt enkel plan och väldigt enkla regler

Den första Juli kör vi igen :-)

Lycka till allihopa








4 kommentarer:

  1. Använder mig själv av glidande medelvärden, tittar på MA20, MA50 och MA200. Men tradar nog mer med kortare tidsintervall än dig.
    Välkommen tillbaka!!

    SvaraRadera
  2. Skriv gärna dina analyser på Sveriges nya stora ekonomiforum www.diforum.se. Diskussion och analys i ett. Många bloggare har hittat dit och det fritt att länka till sin blogg.

    Hoppas se dig hos eliten snart!

    SvaraRadera