lördag 4 september 2010

Selektivt minne

Har på senare tid läst en hel del böcker .
Det som slog mig nu är hur selektivt minne jag har.
I boken "The single best investment" rekomenderar författaren att man bör inneha ca 30-40 aktier vilket råkar stämma överens med min egen syn på saken.
Har läst en del böcker där författaren rekommenderar ca 10-15 aktier men inget som jag lagt direkt på minnet.

Läste i "vägen till din första miljon" att författaren tycker det är ok att köra med ca 50% belåning så länge det handlar om stora stabila bolag  vilket stämmer överens med vad jag själv tycker.
Medans andra böcker som rekommenderar stor försiktighet med belåning har jag svårare att minnas

Lite som när man tror stenhårt på ett bolag som alla andra verkar avsky, sedan hittar man en analys som bekräftar ens egen uppfattning.
Den analysen kommer man komma ihåg, och tycker samtidigt att just den analytikern verkar vara en av dom smartare som finns där ute.

Inte lätt att lära sig något nytt när man bara kommer ihåg information som stämmer överens med ens egen syn på saken.
Ska försöka bättra mig på den punkten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar