torsdag 30 september 2010

Portfölj uppdatering

30/9-2010


Värdepappersinnehav 163 416 kr
Kredit                         -32 370 kr
Eget kapital                131 046 kr









                      (clicka för större  bild)

                 Månads summering

Eget insatt kapital 6000kr
Resultat denna månad +8225kr

En del förändringar har skett sedan förra månaden
Inköpt   BP 37.90 USD (16 227,00 SEK)
Inköpt   Unilever 27,48 USD (15 690,00 SEK)
Sålt en del Öresund för 98,50kr (-17 199,00 SEK)
Fått utdelning från Clas Ohlson  (937,50 SEK)

Nu med facit i hand var det kanske lite tidigt att sälja Öresund men bolaget hade för stor vikt i portföljen.
Den kraftiga förstärkningen av kronan har gjort att även om alla mina utländska innehav gått upp mätt i USD så har värdet i SEK totalt sett sjunkit. Unilever och BP har hängt på rätt så bra medans P&G nästan stått still samtidigt som kronan blivit starkare vilket resulterat i ett resultat på -1008kr.

Har börjat köpa USD genom EFT (USD/SEK X3) för 10.000kr kurs ca 6,72
Det blir lite dyrare att köpa USD genom EFT med tanke på courtaget och den ganska höga spreaden jämfört med att spara direkt i USD.
Men jag kan lägga undan en mindra summa pengar och med hjälp av hävstången få samma resultat, samt att jag slipper bekymret (och tiden) med att flytta pengarna till och från kapital försäkringen.
Jag redovisar inte resultaten för min valutahandel då jag ser det mer som likvida medel som ska användas vid köp av aktier i USD och inte en investering.
Det kommer bli lite fel vid resultats redovisningen varje månad då vinsten i SEK kanske inte stämmer med den verkliga vinsten, men det får bli så.

Ökat min belåning något från ca 24.500kr till 32.400kr  har satt min belåningsgräns till max 50% av eget kapital.

Det har inte blivit så mycket skriverier i bloggen på senare tid  vilket bör tolkas som positivt då detta innebär att jag är nöjd med portföljen och har en rätt så klar bild av vart jag vill nå och hur jag ska nå dit.
inte så mycket funderingar och tankar att grubbla över med andra ord.

Har fortfarande problem med bottenfiske då jag under månaden lagt köpordrar på 2 st bolag ca 1% under min tänkta inköpskurs. bara för att sedan se kurserna rusa iväg 5-10% måste lära mig att sluta vara dumsnål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar