lördag 18 september 2010

Mina tidigare försök att nå rikedom

Tänkte ta och berätta lite om mina tidigare försök att nå  rikedom.

Vid 18års ålder startade jag tillsammans med en kollega en matt/möbel affär.
Denna drev vi i ungefär 5 år.
Det som fick bägaren att rinna över var ett beslut från skattemyndigheten om skönstaxering.
Här hade man slitit som ett djur 7 dagar i veckan året om, ingen semester,  inga lediga dagar bara jobb jobb . Bodde fortfarande hemma hos mamma för att kunna spara kostnader och få firman att gå runt.

Belöningen för att starta något eget och inte gå på bidrag som många andra i min ålder blev en straff taxering från skattemyndigheten med belopp helt tagna från deras fantasivärld.
Då bestämmde jag mig för att aldrig mera driva företag. i alla fall inte i Sverige.

Nu var 5 år redan borta och jag kände att jag behövde tjäna pengar FORT.
Började med olika former av internet pyramid spel.
Det var en rolig tid  blev bjuden på konferanser på olika ställen både i Sverige och utomlands.
Självklart brakar allt sådant ihop förr eller senare men jag förlorade i alla fall inga pengar lyckades faktiskt tjäna en liten slant.

Försökte mig på MLM att sälja fysiska prudukter över internet och sedan få andra att sälja samma saker och därigenom dra in provision.
Det gick ok. Men jobbet och tiden man måste lägga ner för att kunna få några vettiga inkomster var alldeles för stort och jag ville tjäna pengar FORT.

Började handla med valutor och använde ett system med extremt hög hävstång.
Det gick bra i ca 6-7 månader förvandlade 3000kr till nästan 50.000kr.
Men sedan hände såklart det som enligt mina beräkningar bara inte kunde inträffa och på 6 timmar var större delen av kapitalet borta. Plockade ut de pengar som var kvar och köpte en stor platt tv istället, något skulle man ha för 6 månaders jobb :-)

Vad göra nu då?
Poker var på allas läppar så jag började spela, och läste samtidigt massvis med böcker om
Poker teori. körde bara limit holdem då det kändes lättare att räkna ut oddsen den vägen
Det gick faktiskt riktigt bra med pokern.
Men tillslut satt jag ca 8 timmar per dag och spelade 6-8 bord samtidigt.
Tog mig en funderare om det verkligen vara så här jag ville spendera min framtid.
Ensam framför en datorskärm, inga sociala arbetskontakter och konstant lite orolig då voilateten i poker kan vara rätt så hög.
Nä det vara inget för mig oavsett hur mycket pengar jag kunde tjäna.

Ungefär vid den här tiden fick jag erbjudande om en fast anställning på ett företag med bra lön, hade efter jag lagt ner firman endast haft lite extra jobb på olika ställen.
Helt plötsligt fanns det kapital över varje månad att kunna göra något vettigt med.
Men tanken på att löneslava fram till 65-70års åldern för att sedan få en fjuttig pension var inget som lockade

Började titta på aktiemarknaden och tänkte att nu ska jag göra rätt från början.
Ska erkänna att det tog emot att räkna med en avkastning på ca 10% per år när man vara van vid ett kunna göra 50-100% per månad.
Men jag ville ha något stabilt och bra som man kunde bygga på långsiktigt och samtidigt kunna sova gott om natten.

Nu i dag har jag mer pengar investerade än jag någonsin haft tidigare. Även om största delen är eget insatt kapital och vinsten är relativt liten.
Det  känns ändå tryggt att köpa aktier för pengarna och sedan låta tiden göra sitt jobb, och jag är övertygad om att detta är rätt väg att går för att få en långsiktigt växande förmögenhet.

Ska säga att jag ångrar INTE att jag inte startade med aktier tidigare.
Allt som jag tidigare gjort har gett mig olika erfarenheter som jag inte vill vara utan.
Med den erfarenhet man har idag kan det vara lätt att titta i backspegeln och säga vad man borde ha gjort.
Men utan misstagen hade jag aldrig fått dom erfarenheterna.

Blev ett alldeles för långt inlägg igen :-)
Tack för att ni orkade läsa igenom allt och berätta gärna om ni haft liknade erfarenheter

7 kommentarer:

  1. Du har hunnit med mycket. Vad lärde du dig mest av att driva företaget (möbler/mattor)?

    SvaraRadera
  2. Det jag lärde mig mest var att ingenting är omöjligt bara viljan finns.
    Jag genomförde saker som jag tidigare trott jag aldrig skulle klara av.
    och att det faktiskt går att med riktigt små medel bygga upp något stort.
    Bara man har vilja och engagemang

    SvaraRadera
  3. Det är ändå bra att du har provat på så många olika saker. Skönt att du till slut har hittat din "grej" dvs aktier. Det bästa med långsiktigt ägande i aktier är att man faktiskt kan tjäna pengar på andra saker under tiden värdet på aktierna ökar (sitta stilla i båten).

    Jag själv har börjat läsa lite om råvaror och hur man investerar i olika sorters råvaror såsom vete, olja, koppar etc... Jag tror det kan vara ett bra komplement till aktier eftersom råvaror är något mänskligheten behöver.

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  4. Hej SebbeMax! Intressant inlägg och det kändes inte för långt alls tyckte jag ;-)

    Häftigt att vid 18 års ålder sätta igång med en egen firma med mattor och möbler, är det något som du fortfarande har en passion för?

    Själv har jag min egen strävan att nå ekononmisk trygghet(Hej john! ;-)) genom att spara, placera och bygga extra inkomster men har väl ingen ambition (eller önskan) om att det måste gå snabbt, hellre bra och långsamt än stressigt och dåligt. Då kan det raseras på bara några månader. Trots att du verkar lite "trött" på snabba cash så finns det sätt att långsiktigt bygga extra inkomster och alla de erfarenheter som du redan har kommer säkerligen att hjälpa dig om du en gång vill börja med det.

    SvaraRadera
  5. Att det blev just mattor och möbler beror på att vi lyckades förhandla fram ett väldigt bra avtal på dessa saker.
    Kunde låna ett varulager på nån miljon eller två utan problem.
    Vi blev bara fakturerade dom varor vi faktiskt sålde varje månad.
    Var det något vi inte ville ha kvar i sortimentet var det bara att skicka tillbaka och beställa hem nya varor.
    Inga kostnader inget kapital uppbundet i varor och ingen risk att sitta på ett varulager man inte blir av med.
    Enda risken vi tog var om vi inte sålde tillräckligt med varor för att betala hyra löner o.s.v

    För en 18 åring helt utan kapital kunde det inte bli bättre.

    Jo det stämmer att jag är lite trött på extra inkomster just nu. Tiden räcker knappt till som det är .
    Men skulle jag nån gång bli arbetslös eller börja jobba mindre skulle jag säkert hitta på något, har svårt att bara sitta still :-)

    SvaraRadera
  6. Låter som en välfylld ryggsäck med erfarenheter. Jag blev lite inspirerad av ditt inlägg och skrev lite om temat själv samt länkade till din blogg. :)

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera