måndag 25 mars 2024

Maximera avkastning

Har funderat lite på det där med att maximera sin avkastning 
Det verkar vara svårt för många investerare att förstå att detta inte är det främsta målet för alla

Som utdelnings investerare med en extrem bred portfölj med många bolag och ETF:er för jag ofta höra

"Utdelningar ger ingen överavkastning fokusera på annat istället så får du bättre utveckling"
" Lika bra att bara investera i Investor så så slipper du hålla koll på så mycket och får bättre avkastning "
"Köp en bred global Index fond istället så får du bättre avkastning till mindre risk"
" varför håller du på med TA/ trading dom flesta förlorar långsiktigt på det "

Alla dessa kommentarer antar på något sätt att jag skulle vara ute efter att maximera min avkastning över allt annat 

1.Jag investerar in utdelningar för jag tycker det är KUL 

2. Jag tycker det är KUL att få utdelningar varje vecka/månad

3.Jag tycker det är KUL att små köpa olika aktier/ ETF löpande för små pengar som andra kanske tycker är helt meningslöst.

4.Jag tycker det är KUL när börsen går ner för jag inbillar mig att jag köper framtida vinster billigare
 

5. Jag tycker det är KUL med trading/TA och analysera grafer även om många anser att det är meningslöst


Ser ni ett sammanhang varför jag håller på med detta  ?  För jag tycker det är KUL inte för att maximera min avkastning 

Sen fins det såklart en ekonomisk aspekt i det hela att bli ekonomisk oberoende osv
men om jag går i pension med 5 10 eller 15 miljoner spelar för mig mindre roll.

Om jag skulle fråga personer på stan om dom fick välja mellan att resten av sitt liv gå till ett tråkigt jobb som dom avskydde men lönen är bra
Eller att gå till ett jobb som dom älskar men där lönen är något sämre så skulle nog dom flesta välja jobbet dom älskar 
Men gällande investeringar så verkar detta synsätt främmande 

skulle jag vilja maximera min avkastning så hade jag troligen gjort något AP7 SOFA liknande
en globalfond med lätt hävstång 
(men hade nog slutat investera för länge sedan då jag skulle dött av tristess)

Hur ser ni på saken ? investerar ni på börsen för att maximera avkastningen eller gör ni det som ni tycker är kul så får avkastningen bli vad den blir ? 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar