fredag 15 juni 2018

Vänder det nu?

Ni som läst senaste inlägget vet att förra halvåret var tuft handelsmässigt men att saker började vända.

Har sedan 1 April åter börjat handla hos Nordnet  igen.

Har ändrat en hel del i min handels strategi  och handlar numera enbart OMX/DAX.
Slipper då nästan helt dom jobbiga 5-15% rörelserna som jag har haft så svårt att hantera psykologiskt tidigare.

Utöver min manuella handel används en  Algo som ligger konstant i marknaden vilket delvis tar bort mitt andra problem, att ligga likvid och dessutom hindrar mig från att överhandla.

Handeln i sig är väldigt enkel.
Använder i stort sett bara stöd/mostånd/volym  så inga avancerade saker
Att plocka bort alla indikatorer  gör det lättare  för mig att "se" vad som händer i marknaden.

Mycket senaste tiden har handlat om att hitta ett handels sätt som minimerar dom  psykologiska fällor jag brukar hamna i. Och det verkar fungera för tillfället.

Bifogar en bild över senaste tiden på nordnet. Ser lite slaggigt ut då resultat endast visas när avslut sker i mini futurerna

Resultatet är helt ok då jag jobbar heltid och har en familj som tar tid,  så i stort sett all handel sker i mobilen i mån av tid
( kan titta till marknaden någon gång per timme ).

Kurser följs i mobilen via IG när lämpliga nivåer nås loggar jag in på Nordnet letar upp lämplig minifuture och genomför ett köp.

Som ni ser är detta ett väldigt inefektivt sätt att handla på , många trades missar man eller blir sämre än dom kunde varit.

Med minifutures vet man dessutom  aldrig vilken exakt vilken nivå i marknaden man köper/säljer på.
Man kan inte lägga köp/ stopp loss / take profit  i förväg, utan allt måste ske live. Vilket gör risken skyhög, speciellt när man inte kan följa marknaden löpande.
Dom psykologiska bitarna att manuellt ta en stopp är inte heller lätt alla gånger.

Funderar starkt på att gå över till IG för min manuella handel
Där finns allt jag behöver, spredarna är lägre och mycket handel kan ske på tider då jag faktiskt sitter framför en dator .
Smidigheten att handla där gör att jag starkt funderar på om det kan vara värt att betala 30% av vinsterna i straffskatt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar