fredag 19 januari 2018

Mitt 2017

Jaha då väcker man liv i bloggen igen :-)
Vet inte hur aktiv jag kommer vara framöver så ha inga höga förväntningar ( om nu fortfarande någon läser denna blogg) 

Tänkte sammanfatta mitt 2017 som har varit ett år av testande 

Efter att har varit borta från börsen av olika anledningar under några år 

bestämde jag mig för att återvända och börja handla igen hösten 2016.

Jag gillar kvantitativa strategier, så planen var att fortsätta där jag slutade sist en långsiktig strategi baserat på Magic formula kryddat med lite andra parametrar.
Resultaten är bra men märker att tålamodet är för kort och jag är hela tiden inne och pillar i innehaven. 
Blir tillslut mer någon form av planlös swingtrading.

Under våren testar jag Nordnet autotrader . 
Tänk vad skönt en robot som fixar allt. märker dock efter ett tag att jag behöver ha kontrollen själv, Blir mest irriterad när roboten inte gör "som jag vill".

Under sommaren testas lite valuta handel via IG market.
Riktigt roligt och riktigt svårt. många kraftiga rörelser och många spikar som slår ut stoppar.
Kul men inte lönsamt och då valuta handeln i stort sett är öppet dygnet runt känner jag mig aldrig "ledig"

Under hösten börjar jag handla jämvikts pendlande strategier blandat med lite klassisk teknisk analys med inspiration från bl.a Johnny Torssell, Peter Nilsson, Johan Hellström.

Detta verkar vara något för mig att bygga vidare på, känns rätt för mig att handla på några dagars sikt. och fungerar bra att kombinera med ett heltids jobb.

Som ni märker har det blivit mer fokus på kortsiktig handel  nu. 
Då jag med dagens värderingar tycker det är svårt att hitta något som jag skulle vilja behålla en längre tid (År)
Konstant permabjörn som jag är :-)

Tog ledigt 30 dagar nere i Thailand under jul och nyår för att rensa hjärnan och komma tillbaka med nya krafter inför 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar